A Robinhoodnál elérhető összes IPO veszteséges?

A pénzpiacok demokratizálása, a fintech megoldások azt eredményezték az elmúlt években, hogy befektetők szélesebb köre fér hozzá a tőkepiacokhoz. Ugyanakkor egyes vizsgálatok rámutatnak arra, hogy ez nem feltétlenül válik a befektetők előnyére, és egy újabb tanulmány a részvénykibocsátásokhoz (IPO) történő könnyebb hozzáféréssel foglalkozott. A tanulmányban rámutattak arra, hogy a kisbefektetők által elérhető IPO-k esetében alacsonyabb hozam mutatható ki. Ennek részleteit, a probléma okait tekintjük át bejegyzésünkben. Témáink:

  • IPO és a rendellenesen magas hozam
  • Az IPO flipping működése
  • A kisbefektetők által kedvelt IPO-k alulteljesítenek
  • Ezért lesz a Robinhood által kezelt IPO-k hozama alacsonyabb

IPO és a rendellenesen magas hozam

Az IPO, azaz a tőzsdei bevezetés egy a befektetők körében népszerű eseménynek számít. Nemcsak azért, mert nagy marketingkampányok, jellemzően sztorik formájában értesül róla a befektető, hanem valóban vannak arra vonatkozó adatok, hogy az IPO első napjaiban rendellenesen magas hozam képződik. A témáról bővebben az alábbi bejegyzésekben beszéltünk:

A rendellenesen magas egy napi hozam olyan mértékű, hogy kereskedési stratégiák épülnek rá, melyek lényege az IPO során részvényvásárlás, majd az első kereskedési nap végén eladás. Az alábbi táblázatot átböngészve látható, hogy kisebb, nagyobb mértékben gyakorlatilag minden országban megfigyelhető a magas átlaghozam. Legmagasabb első napi hozamot az izraeli (59%) és a japán tőzsdén (50,64%) tudtak kimutatni.

forrás: Market Manipulation Rules and IPO..

Azonban túl az első néhány napon a részvénykibocsátások átlagos teljesítményét 1-3 éves időtávon a tőzsdeindexhez viszonyítva az alábbiak jellemzik. A kisebb piaci kapitalizációjú IPO-k átlagos teljesítménye az amerikai tőzsdeindexhez viszonyítva:

  • IPO után 1 évvel -42,77%
  • IPO után 2 évvel -89,26%
  • IPO  után 3 évvel -113,91%

A nagyobb piaci kapitalizációjú cégek relatív teljesítménye:

  • IPO után 1 évvel -14,59%
  • IPO után 2 évvel -27,74%
  • IPO  után 3 évvel -25,57%

Forrás: Call Me When You Grow Up..

Az IPO flipping működése

A fenti összefüggés pedig számos ún. IPO flipping stratégiának az alapja, és ezen stratégiák lényege, hogy az IPO során részvényeket vásárol a befektető, majd a tőzsdei kereskedés első napjaiban, realizálva a rendkívüli hozamot, eladja a részvényeket. Ugyanakkor vannak esetek, amikor a flipping nem működik. Egyrészt egyes részvénykibocsátások során a társaság határoz meg egy ún. lock-in időszakot, melynél előbb nem lehet eladni a részvényeket. Ugyanakkor a lock-in szabályon túl nincsenek kötelezettségei a részvény vevőinek, és a legtöbbször egyébként nincs rögzítve lock-in időszak. Ezzel szemben azonban azt tapasztalhatjuk, hogy a kisbefektetők körében népszerű szolgáltatók, például a Robinhood vagy a SoFi saját hatáskörén belül állapít meg 30 napos időszakot, amikor a flipping tiltva van. A szabályokat megszegőket pedig akár 180 napig is kizárhatják a jövőbeni részvénykibocsátásokból.

Látni kell azt is, hogy a Robinhood és a SoFi előtt egy átlagos befektető sokkal nehezebben vehetett részt IPO-ban, hiszen jellemzően számlamérethez (gyakran 100 ezer vagy 10 ezer dolláros számlaméret) van kötve a hagyományos brókercégeknél a részvénykibocsátásokban való részvétel. Ezzel szemben a fenti két szolgáltató 2021 óta teljeskörű hozzáférést biztosít számlamérettől függetlenül a részvénykibocsátásokhoz. Az alábbiakban tárgyalásra kerülő kutatás pedig kifejezetten azt vizsgálta, hogy milyen eredménye van a Robinhood és a SoFi brókercégek által, a kisbefektetőknek reklámozott részvénykibocsátásoknak a többi részvénykibocsátással összevetve.

A kisbefektetők által kedvelt IPO-k alulteljesítenek

A Retail IPO Access: An Examination of Participating Issuers and IPO Performance cím alatti vizsgálatban az elmúlt évek 251 részvénykibocsátását vizsgálták meg, és azt tapasztalták, hogy a Robinhood és a SoFi kínálatában elérhető IPO-k (továbbiakban Retail IPO) átlagos halmozott hozama -20 százalékponttal alacsonyabb volt az első hat hónapban, mint az összes többi IPO hozama.

Az alábbi grafikonon a piros görbe mutatja az összes olyan IPO halmozott hozamát, melyet a Robinhood és a SoFi brókercégeknél érhettek el a befektetők. A halmozott hozam az időszak végére elérte a -60 százalékot. A kék görbe mutatja a Retail IPO és az összes többi IPO hozamának különbségét, azaz a Robinhood és SoFi brókercégnél elérhető IPO-k a kék görbe szerint teljesítették alul az összes többi IPO-t. Tehát nemcsak abszolút, hanem relatív értelemben is negatív ezeknek a részvénykibocsátásoknak az eredménye.

A vizsgálatban azt is kizárták, hogy a kimutatható hozamkülönbséget a részvények értékeltségében tapasztalható különbség okozza, viszont kapcsolatot találtak a figyelem-vezérelt vételi nyomás és az alacsony hozam között.

Ezért lesz a Robinhood által kezelt IPO-k hozama alacsonyabb

A Robinhood brókercég bevett gyakorlata, hogy push üzenet vagy email formájában támogatja az ügyfelei döntési folyamatát, tulajdonképpen bátorítja őket. A vizsgálat rámutatott arra, hogy amikor a Robinhood üzenetet küld az ügyfeleinek, akkor a Google keresésekben is kimutatható forgalomugrás látható az adott IPO-val összefüggésben. Ehhez még tegyük azt hozzá, hogy számos vizsgálat bizonyítja, hogy a figyelem-vezérelt kereskedői aktivitás alacsonyabb jövőbeni hozammal köthető össze (Lásd Barber, Huang, Odean és Schwarz 2022-es kutatását), azaz ha a befektetők körében népszerű a részvény, akkor a jövőbeni hozam alacsonyabb lesz (lásd itt).

A fenti tanulmányban kimutatták, hogy a növekvő figyelem nagyobb forgalomnövekedést eredményez, és a megnövekvő forgalom és az IPO következő időszaki hozama között negatív a kapcsolat. Az alábbi táblázatból látható, hogy az első napi hozam a Retail IPO-k esetében 10 százalékponttal magasabb (33,3%), majd a következő hónapokban már a Retail IPO-k alulteljesítik a többi részvénykibocsátást.

Összegezve a fentiket, azt láthatjuk, hogy a népszerűség, a befektetői figyelem az IPO-k során is negatív eredményt, alulteljesítést eredményez, ahogy egyébként a részvények világában ezt más területeken, más vizsgálatok is megerősítik (lásd népszerű részvények alulteljesítésével kapcsolatos írásunkat itt). Kereskedőként, befektetőként célszerű tehát mérlegelni a népszerűség hatását egy befektetési eszközzel kapcsolatban. Tekintettel arra, hogy a Robinhood brókercég ügyfelei között a kisbefektetők széles körét találjuk, így ügyleteik, irányultságuk figyelése hasznos információt adhat a kereskedők számára (témáról bővebben itt beszéltünk).

Ha kérdésed van a fentiekkel kapcsolatban, hozzá szeretnél szólni a témához, csatlakozz facebook csoportunkhoz ide kattintva!

Tanfolyamaink:

Új tartalmak

please do NOT follow this link