CAN SLIM tőzsdestratégia: Részvényvásárlás a CAN SLIM módszerrel

Bejegyzésünkben az ismert CAN SLIM részvény kiválasztási technika alapjait beszéljük meg. Ez a technika a befektetők széles köre által ismert részvény kiválasztási szabályrendszer, melyet William J. O’Neil fejlesztett ki. A cikkünkben tehát az eredeti CAN SLIM tőzsdestratégia szabályait, gyakorlatban történő alkalmazását beszéljük meg. Azért hangsúlyoztam, hogy az eredeti szabályrendszert, ugyanis az interneten számos módosított változat, átirat található. Sajnos több már jelentősen eltér az eredeti CAN SLIM technikától, így megtévesztheti a befektetőt az egyező megnevezés.

Ahogy a bevezetőben olvasható volt ezt a részvény kereskedési technikát William J. O’Neil fejlesztette ki, aki egyébként az alapítója, illetve a vezetője az Investor's Business Daily internetes portálnak, amit az investors.com weboldalon találunk. Aki érdekesnek találja az alább bemutatásra kerülő CAN SLIM stratégiát, annak javaslom a fenti oldal meglátogatását. Nemcsak a stratégia elméleti alapjai ismerhetők meg, hanem számtalan példa, de aktuális CAN SLIM szabályoknak megfelelő részvényekről is olvashatunk az oldalon.

Mit jelent a CAN SLIM kifejezés?

A CAN SLIM egy mozaikszó, mely a következő szavak kezdőbetűiből rakható össze. Ezek a szavak a stratégia egyes szabályait is kijelölik:

  • C = Current Quarterly Earnings
  • A = Annual Earnings Growth
  • N = New Product or Service
  • S = Supply and Demand
  • L = Leader or Laggard
  • I = Institutional Sponsorship
  • M = Market Direction

A CAN SLIM kereskedési stratégiáról általánosságban annyit lehet elmondani, hogy keresi azokat a társaságokat, melyek az elmúlt években jelentős növekedést mutattak, mert ezekre a társaságokra figyelnek fel az intézményi befektetők. A stratégia az intézményi befektetők tulajdoni arányait is vizsgálja. Ezzel is az a cél, hogy megtaláljuk azokat a részvényeket, melyekre az intézményi befektetők felfigyelnek.

1) Current Quarterly Earnings, azaz aktuális negyedéves eredmények

A kereskedési stratégia első számú szabálya a részvény aktuális negyedéves eredményéhez kapcsolódik. Jelentős egy részvényre jutó nyereség növekedés (Tudnivalók az EPS-ről, azaz az egy részvényre jutó nyereségről) felhívja az intézményi befektetők figyelmét, így a CAN SLIM technika szerint a befektetők keresik azokat a részvényeket, melyeknél a negyedéves EPS növekedés legalább 25%-os. The minél nagyobb a negyedéves EPS növekedés, annál jobb lehetőség a részvény. A stratégia szerint a legjobb részvények esetében 50-100%-os negyedéves EPS növekedéssel is találkozhatunk.

2) Annual Earnings Growth, azaz éves eredmények növekedése

Mivel a negyedéves növekedés könnyen félrevezetheti a befektetőt, így az éves eredményeket is vizsgálja a CAN SLIM technika, mégpedig az elmúlt három év éves eredményeit vizsgáljuk. Ezzel ugyanis kizárható az egyszeri hatások, például egyszeri, rendkívüli esemény miatt lett jó a negyedéves eredmény. A részvény kiválasztás feltétele, hogy a társaság éves eredményében (egy részvényre jutó nyereségben) minimum éves 25%-50%-os növekedést tapasztaljunk az elmúlt három évben. A  CAN SLIM részvény kiválasztási technikának a fenti két szabálya teljesen objektív, egy átlagos részvényszűrő alkalmazással (például finviz.com) leszűrhetők ezek az adatok.

3) New Product or Service, azaz új termék vagy szolgáltatás

A CAN SLIM részvény kiválasztási stratégia következő szabálya az új termék vagy szolgáltatás bevezetése. Azaz a fenti, kiváló eredmény növekedéssel rendelkező társaságok között keressük azokat, melyek új terméket, vagy szolgáltatást vezettek be a közelmúltban. Az új termék, szolgáltatás bevezetése eredményezheti a korábbi profit növekedés stabilizálódását, illetve további profit növekedést hozhat a kedvező eredmények mellé. Olyan társaságokat keresünk tehát, melyek új termék, vagy szolgáltatás bevezetésével az iparág vezetői lehetnek, ez pedig tovább eredmény növekedést idézhet elő. A fentiek mellett az új vezető (CEO) és az új iparában történő megjelenés is a kiválasztási szempontok közé tartozik.

4) Supply and Demand, azaz kereslet kínálat

A kereslet kínálat elemzésével gyakorlatilag a fundamentumok után a technikai elemzés területére érkeztünk meg. A szabályrendszer szerint tehát keressük, illetve várjuk azt a pillanatot, amikor megjelenik a kereslet a részvény piacán. Ehhez az árfolyamot kell figyelnünk, a hirtelen megugró ár társulva a jelentős forgalommal árulkodhat arról, hogy elkezdték venni a részvényeket. Ideális esetben egy árfolyam alakzat is formálódik a grafikonon (általában heti képen) és az abból való kitörés erősíti meg a fordulatot.

5) Leader or Laggard, vezetők és lemaradók

A CAN SLIM stratégai nagyban épít arra, hogy az intézményi befektetők hogyan viselkednek. Ennek megfelelően keressük az egyes iparágakon belül a vezető részvényeket, és kerüljük azokat, melyek lemaradtak. Ennek mérésére az ún. Relative Price Strength mutatót használja a stratégia. Ez egy olyan indikátor, amelynek értéke 1-99 közötti tartományban helyezkedhet el, és például a 80-as érték azt jelenti, hogy a részvény árfolyam emelkedése a piacon levő összes részvény 80%-át felülmúlta. A stratégia olyan részvényeket keres, melyek Relative Price Strength mutatója 80 feletti.

6) Institutional Sponsorship, intézményi befektetők

Az intézményi befektetők szabállyal azt vizsgáljuk, hogy a részvény tulajdonosai között milyen arányban találjuk a bankokat, alapkezelőket, brókercégeket, azaz az intézményi befektetőket. A stratégai szabályai szerint pozitív megerősítést kapunk a részvény vásárlásra (eddig felsorolt szabályoknak való megfelelés után), ha az intézményi befektetők száma jelentősen növekedett az elmúlt negyedévben, illetve a részvény átlagos napi forgalma eléri, vagy meghaladja a  400.000 darabot. A fentiek mellett arra is figyelünk, hogy olyan intézményi befektetők vásárolják a részvényt, melyek az elmúlt 3 éven felülteljesítették a piacot.

7) Market Direction, piac iránya

A piac irányának figyelése szintén fontos eleme a CAN SLIM részvény kiválasztási stratégiának. Az alapszabály tehát az, hogy ha a piacon erős emelkedő trend alakult ki, akkor vásároljunk részvényeket. Ha a piac gyenge állapotban van, illetve lefelé tartó trend figyelhető meg, akkor maradjunk távol a piactól. A magyarázata a fenti szabálynak nagyon egyszerű. Egy erős bikapiacon 4-ből 3 részvény árfolyama emelkedik, azaz 75% az esélyünk a sikerre. Egy csökkenő trendben, medvepiacon pedig ennek fordítottja történik, így 75% lesz az esélyünk a veszteségre, ha akkor vásárolunk.

Röviden ezek lettek volna a legfontosabb szabályai a CAN SLIM részvény kereskedési stratégiának. A folytatásban megnézzük a gyakorlati elemeit is a stratégiának, többek között, hogyan szűrjük ki a stratégia szabályai szerint a részvényeket, vagy hogyan használjuk a relative price strength mutatót. A részvény vásárlás előtti vizsgálatnak tulajdonképpen öt lépése lenne. Ezekről fogunk beszélni az alábbiakban.

Részvényvásárlás 1. lépése

A CAN SLIM kereskedési technika első szabálya a társaság negyedéves gyorsjelentésére fókuszál. Ez azt jelenti, hogy keressük azokat a részvényeket, melyek egy részvényre jutó nyereség (EPS) növekedése jelentős. A stratégia szerint minimum 25%-os EPS növekedést várunk el a társaságtól, melynek részvényeiből a vásárlást tervezzük. Hogyan keressük meg ezeket a részvényeket? Gyakorlatilag tetszőleges részvényszűrő alkalmazást használhatunk rá, én a finviz.com oldalon elérhető részvényszűrőt mutatom most be. A finviz.com oldal felső menüsorán a screener menüpont alatt találjuk a részvény szűrőt, majd a Fundamental fül alatt keressük meg az "EPS growth qtr over qtr" mezőt. Itt kell a High (>25%) paramétert beállítani, lásd alábbi képen. A finviz.com oldalhoz készítettem egy 20 oldalas útmutatót.

Részvény vásárlás, kiválasztás folyamata

A cikk írásának pillanatában 2145 társaság felel meg ennek a feltételnek, így látható, hogy további szűkítés szükséges.

Részvényvásárlás 2. lépése

Második lépésként vizsgáljuk a társaság éves EPS növekedését. A CAN SLIM stratégia szerint az elmúlt három évet vizsgálva az EPS növekedésnek el kell érnie a 25%-ot legalább. A finviz.com részvényszűrőjében 3 évet nem, de 5 évet lehet vizsgálni. Keressük meg a fundamental fül alatt az "EPS growht past 5 years" feltételt és a paramétert állítsuk High (>25%). Ezzel a találatokat leszűkítettük 432 db részvényre.

Részvényvásárlás 3. lépése

Következő szűkítési feltétel, amit beállíthatunk a részvények keresése során a vállalati méretre vonatkozik. A CAN SLIM stratégiában ez a paraméter a kereskedési forgalom alapján van megadva, és nem a piaci kapitalizáció szerint. Azokat a részvényeket keressük, melyek átlagos napi forgalma az elmúlt negyedévben meghaladta a 400.000 darabot. A finviz.com részvényszűrőben a Descriptive fül alatt találjuk az átlagos forgalmat. Állítsuk be az Average Volume mezőt "over 400k" paraméterre, lásd alábbi kép:

Részvény vásárlás, kiválasztás folyamata szűrés

A fentiek után tovább szűkült a találati lista, számos kis kapitalizációjú cég kiesett a találatok közül, de még így is 200 társaság maradt a listában, olyanok is, amelyek egyébként alacsony piaci kapitalizációval rendelkeznek. Vigyázzunk tehát, mert még centes papírok is maradhatnak így a listában.

Részvényvásárlás 4. lépése

A stratégia vizsgálja az intézményi befektetők viselkedését is, azaz preferáljuk azokat a részvényeket, melyeknél az intézményi befektetők száma növekszik. Ilyen szűrési lehetőség nincs a finviz.com keresőjében, de arra tudunk szűrni, hogy az elmúlt három hónapban az intézményi befektetők részaránya növekedett vagy csökkent a részvény piacán. Ezt a fundamental fül alatt tudjuk beállítani (Institutional Transactions paramétert állítsuk Positive (>0%) értékre). Ezzel a szűréssel feleződik a találati lista  és már csak 92 társaságunk maradt.

Részvényvásárlás 5. lépése

A fentiek után már bonyolódik a helyzet, ugyanis olyan tényezőket is meg kell vizsgálnunk a stratégia szerint, melyek nem számszerűsíthetők, nem szűrhetők. Ezeknél a következő sorrendben célszerű haladni. A CAN SLIM stratégai negyedik szabálya a kereslet kínálat vizsgálata, ez tehát gyakorlatilag a grafikon elemzését jelenti. Mivel már csak néhány száz darab részvényünk maradt, így célszerű lehet a heti képen gyorsan áttekinteni ezeknek a részvényeknek az árfolyam mozgását. Ehhez nem kell mást tenni, mint a finviz.com részvényszűrőben a találati lista feletti Charts felirata kattintsunk, lásd alábbi képen pirossal jelölve:

Részvény vásárlás, kiválasztás folyamata szűrés 2

Ekkor a monitorunkon megjelenik a találati listában szereplő társaságok grafikonja. Váltsuk át a grafikon típusát japán gyertyára (Chats felirat és a grafikonok közötti sorban: Type: candle), majd az időtávot tegyük át heti grafikonra (Timeframe: weekly). Ekkor kb. 40 társaság grafikonját tudjuk áttekinteni egyetlen lapon. 

Mire figyeljünk a grafikonon?

Keressük azokat a társaságokat, amelyek részvénypiacán az elmúlt időszakban megjelentek a vevők. Erről árulkodik a szokásosnál nagyobb forgalom (a grafikon x tengelye fölötti hisztogram), nagy árfolyam elmozdulás, illetve a különböző technikai elemzés alakzatainak, ellenállásainak az áttörése, új árfolyamcsúcs stb..A fentiek után a lista manuálisan tovább szűkíthető, majd a további vizsgálatokat már csak ezeken a részvényeken kell elvégezni.

A további, de fontos szempontok közé tartozik, hogy a társaság működésében történt-e a közelmúltban valamilyen változás, ami a jövőbeni profit növekedést eredményezheti. Például új terméket, új szolgáltatást vezettek be, vagy új iparágak felé nyitott a társaság. Ezeket a tényezőket nem lehet szűrni csak úgy, ha a híreket elolvassuk. A társasággal kapcsolatos híreket egyébként megtaláljuk a finviz.com oldalon a részvény grafikonja és fundamentális adatai alatt. Itt érdemes kezdeni a hírek áttekintését. A fentiek mellett az általános piaci hangulat (Market Direction) is a szabályrendszer része, illetve a vezető (Leader) részvények preferálása, amit a Relative Price Strength mutatóval vizsgál a stratégia. Ez utóbbi mutatóhoz célszerű az investors.com weboldalt meglátogatnunk, regisztráció után lekérdezhető a részvények legfontosabb adata, illetve a Relative Price Strength érték is. Továbbá az investors.com weboldalhoz köthető a stratégia kialakítása, így számos segédeszköz érhető el a honlapon (https://research.investors.com ) azok számára, akik a fenti módszer szerint szeretnék a részvényeket kiválasztani.

Ha kérdésed van a fentiekkel kapcsolatban, hozzá szeretnél szólni a témához, csatlakozz facebook csoportunkhoz ide kattintva!

Tanfolyamaink:

Új tartalmak

please do NOT follow this link