Az elmúlt 10 évben nagy népszerűségre tett szert a Baltic Dry Index, melyet egyesek a tőzsde kristálygömbjének neveznek, mások a "legjobb gazdasági indikátor, amiről valaha hallottál" címmel írnak róla. Megnézzük, mit mutat a Baltic Dry Index, azzal is foglalkozunk, hogy milyen jelzései vannak ennek az indikátornak. Megnézzük, milyen megbízhatósággal jelezte előre az indikátor a gazdasági válságokat.
Mit érdemes tudnod a Baltic Dry (BDI) Indexről?
A Baltic Dry Index, rövidítve BDI index a tengeri szállítmányozás fuvarozási díját mutatja egyetlen indexbe tömörítve. Az indexet a londoni központú Baltic Exchange számítja ki napi rendszerességgel úgy, hogy 20 különböző útvonalra kér árajánlatot különböző hajóméretekre vonatkozóan (hajóméretek: capsize, panamax, supramax). A BDI indexbe a hajóméret szerinti fuvarozási díjak az alábbi súllyal szerepelnek 2018 óta:
- 40% Capesize
- 30% Panamax
- 30% Supramax
A Baltic Dry indexet 1999 novemberétől számítják, de nem a pontosan a 2018-tól érvényes hajóméretek szerint. Ez azért lesz fontos, mert ezzel 2018-tól megváltozott az indexben szereplő hajóméretek súlya. A korábbi súlyozás így nézett ki:
- 40% Capesize
- 25% Panamax
- 25% Supramax
- 10% Handysize
Ahogy a fentiekből látható, a legkisebb hajóméret (handysize) szállítási árai kikerültek az indexből. A capesize, panamax, supramax hajóméretek pontos paramétereit nem részletezném. Annyit érdemes tudnod ezekről a hajókról, hogy jellemzően nyersanyagok szállítására alkalmas hajók, például vasér, szén, acéltermékek, vegyipari termékek, gabonafélék. Jellemzően tehát ipari alapanyagokat, nyersanyagokat szállítanak ezek a hajók. Ez utóbbi tényező lesz a kapcsolat a BDI index és a gazdasági válságok között, mely a következő bekezdésünk témája.
Hogyan jelezheti előre a BDI index a gazdasági válságokat?
Látható volt a fentiekből, hogy alapvetően ipari alapanyagok, nyersanyagok szállítmányozására vonatkozó fuvardíjak változását jelzi a Baltic Dry Index. A gazdasági előrejelzésre vonatkozó logika pedig a következők szerint alakul: minél jobban növekszik a világgazdaság, annál több ipari alapanyag, nyersanyag felhasználására van szükség, ami növeli a tengeri szállítmányozás fuvardíját. Ez pedig mérhető lesz a Baltic Dry Index segítségével.
Azaz, ha a Baltic Dry Index emelkedik, akkor a gazdasági kilátások javulnak, hiszen egyre több nyersanyag, alapanyag kerül a hajózási forgalomba, ami a növekvő gazdasági aktivitás jele. Ennek ellentéte, amikor a Baltic Dry Index esik. Ekkor ugyanis a gazdasági aktivitás csökkenése tapasztalható.
A probléma azonban az a BDI indexel, hogy van egy kínálati oldalai is a szállítmányozásnak, azaz mennyi hajó áll rendelkezésre a szállítmányozásra. Ugyanis akkor is eshet a BDI index árfolyama, ha a gazdasági aktivitás nem csökken, azaz ugyanakkora mennyiségű árút szállítanak el, csak éppen sokkal több hajó versenyez a fuvarokért, így a fuvarozási tarifák esni fognak. Ráadásul a fent felsorolt nagy méretű hajók megépítése minimum két évbe telik, így például a 2008-2009-es gazdasági válságot követően kerültek vízre azok a hajók, melyeket még 2006-2007-ben rendeltek meg (mivel akkor még magasak voltak a fuvarozási díjak, a hajó üzembe állítása megtérülő beruházásnak számított).
Az alábbi képen piros/fekete görbe mutatja a BDI index változását a 2008-2009-es gazdasági válságot megelőzően, a kék görbe a tőzsdeindex árfolyama. Jól látható, hogy a gazdasági válság alatt jelentős visszaesést tapasztalhattunk a részvénypiacon (2008-tól egészen 2009 áprilisig). Ebben az időszakban csúcsra emelkedett a BDI index, majd pedig meredek esést tapasztalhattunk. A Baltic Dry Index itt valóban megelőzte a piacot, azaz esésével elméletileg előre lehetett volna jelezni a gazdasági válságot (ezt a témát még részletesebben megvizsgálom néhány bekezdéssel lejjebb).
(képek forrása: https://stockcharts.com/h-sc/ui )
A gazdasági válságot követően egyébként a BDI index tovább esett, és 2016-ban érte el a történelmi mélypontját. Látható, hogy a tőzsdeindex grafikonján (kék görbe), hogy gazdasági válság nem következett be.
A 2008-2009-es gazdasági válság után ugyanis erőteljesen hatott a szállítmányozási piacon az a probléma, melyeket már fentebb is jeleztem. Nem azért esnek a fuvarozási díjak, mert az nyersanyagok szállítmányozási volumene visszaesett, hanem azért, mert a kínálati oldal (hajó flotta) átalakult. Vízre kerültek a válság előtt megrendelt szállító hajók is. A folyamat egyébként még ma is megfigyelhető, azaz folyamatosan bővül a teherhajó kapacitás. A Boston Consulting Group például azzal számolt egy 2014-es tanulmányában, hogy a következő 5 évben 30 százalékkal növekszik a tengeri szállítmányozás kapacitása. Ez pedig önmagában is a szállítmányozási díjak csökkenését okozza, ha a gazdasági aktivitás nem változik (tehát ugyanannyi nyersanyagot, alapanyagot szállítanak el). A fentiek azzal járnak, hogy a szállítmányozási díjak esni fognak, lásd alábbi kép.
(Kép forrása: https://www.bcg.com/publications/)
A másik problémát pedig Kína jelenti. A kínai gazdaság nyersanyag igénye egyre nagyobb. Kína nagy mennyiségben importál nyersanyagot, és a készárút szintén hajóval szállítják el Európába, az Egyesült Államokba. Kína gazdasági súlyának növekedése pedig hajókat von el más térségekből, így ez is torzításokat okozhat a Baltic Dry Index árazásában, tekintettel arra, hogy 20 útvonal alapján kerül meghatározásra a BDI index.
Mennyire megbízhatóan jelzi a válságokat a Baltic Dry Index?
A fentiekből egyrészt látható az, hogy a történelmi csúcs, történelmi mélypontnak nincs nagy jelentősége. Ugyanis az index történelmi csúcs szintjének kialakulása (2008 év közepe, lásd alábbi kép) egy egyedi eset volt, melyben közrejátszott a tengeri szállítmányozás felfutása, az amerikai gazdaság túlfűtötté válása a 2008-2009-es gazdasági válságot megelőzően. Ugyanígy a történelmi mélypont is több tényező eredménye volt 2016-ban, melynek része a hajóflotta bővülése.
Hogyan jelezheti a gazdasági válságot a BDI index?
A BDI index olyan jelzésével is találkozhatunk elemzők, befektetők körében, melynek során a fenti torzító hatások (például flottaméret növekedés, Kína gazdasági szerepe) miatt a 200 napos mozgóátlaghoz viszonyítják a BDI index elmozdulását. Eszerint, a BDI index akkor jelzi a gazdasági válságot, ha 50 százalékkal a 200 napos mozgóátlaga alá esik. Az elmúlt közel 20 évben erre eddig 5 alkalommal volt példa, és a helyzet érdekessége, hogy most történik meg a fenti esemény hatodik alkalommal.
Ha tehát a fenti jelzésre hallgatunk, akkor aktuálisan most a BDI index gazdasági válság bekövetkezését jelzi. Mielőtt azonban indulunk short pozíciókat nyitni, nézzük meg a jelzés megbízhatóságát. Mi történt a tőzsdéken a múltban? Az alábbi képen a BDI index és a 200 napos mozgóátlaga látható, jelöltem az öt jelzést, illetve az aktuális jelet.
Megvizsgáltam, hogy a Baltic Dry Index jelzése után mi történt a részvénypiacon. A grafikon helyett táblázatos formában láthatod a jelzés utáni részvénypiaci hozamokat.
Jelzés ideje |
1 hónappal később |
3 hónappal később |
1 évvel később |
2005. július |
-1% |
-5% |
3% |
2008. október |
-30% |
-30% |
-14% |
2011. január |
0% |
5% |
3% |
2012. február |
3,5% |
5% |
13% |
2016. január |
2% |
12% |
20% |
A táblázat magáért beszél: rövid és középtávon 5 esetből 3 esetben tévedett a Baltic Dry Index. Ha éves távot nézünk, akkor pedig 5 esetből 4 esetben tévedett a Baltic Dry index, azaz semmiféle gazdasági válság nem következett be.
Baltic Dry Index és a gazdasági válságok előrejelzése téma összegzése
Az általános gazdasági megközelítés, mely szerint a fuvardíjak jelzik a növekvő/csökkenő gazdasági növekedést, gazdasági válságot, problémás lehet. Tekintettel arra, hogy a szállítási díjakat más tényezők is torzíthatják. A fentiek mellett azt is láthattuk, hogy több esetben is téves jelzést kaptunk a Baltic Dry Index alapján. Ahogy tehát más piaci indikátorok esetében, itt is tapasztalhatjuk, hogy időzítésre nem feltétlenül alkalmas a mutató. Hasonló piaci mutatókkal már foglalkoztunk az elmúlt időszakban. Ezek is elsősorban a tőzsdék túlértékelt, alulértékelt állapotát képesek meghatározni, de a gazdasági válság bekövetkezését nem lehet velük megjósolni, részletek:
- Tobin Q mutató, ráta és a következő gazdasági, pénzügyi válság előre jelzése
- Shiller P/E mutató, CAPE ráta használata pénzügyi, gazdasági válságok előre jelzésére
- Mit jelez a Buffet indikátor?
- Következő gazdasági válság, recesszió előrejelzése az inverz hozamgörbével
Kristálygömb helyett gondolkodj portfólióban, kezeld a kockázatot, alakíts ki stratégiát, diverzifikálj.
Ha kérdésed van a fentiekkel kapcsolatban, hozzá szeretnél szólni a témához, csatlakozz facebook csoportunkhoz ide kattintva!
Tanfolyamaink:
- Befektetési alapismeretek, stratégiák, részletek itt.
- Tőzsdei kereskedés magyar és külföldi piacokon, részletek itt.
- Rövid távú, daytrade kereskedés devizákkal, részvényekkel, részletek itt.
- Bitcoin és kriptoeszközök képzés, részletek itt.