Hogyan használd a tőzsdén a Google keresési statisztikáit?

Tőzsdei kereskedők, részvényeket vásárló befektetők számára fontos információ, hogyan alakul a kiválasztott társaság által gyártott termék, vagy nyújtott szolgáltatás iránti kereslet. A probléma azonban az, hogy ezeket az adatokat általában már csak későn, egy negyedév múlva látjuk meg, amikor a társaság közzéteszi a gyorsjelentését. Azonban vannak arra módszerek, hogy valamivel előbb meglássuk azt, hogyan változik egy társaság által értékesített termék, szolgáltatás piaca. Erre a célra a Google Trends alkalmazása kifejezetten jól használható, így a bejegyzésben megbeszéljük, hogyan lehet felhasználni ezeket az adatokat, mit jelezhetnek az adatok, miben segíthet számunkra a tőzsdei kereskedésben, vagy épp egy részvényvásárlási ügylet esetén.

Téma:

  • Hogyan keletkezik a nyereség?
  • Mi a probléma a Google keresések tőzsdei hasznosításával?
  • Hogyan használjuk a Google keresési statisztikáit a tőzsdén?
  • Gazdasági változások felmérése
  • Csődök számának megugrása
  • További példák a fogyasztás változásának felmérésére

Hogyan keletkezik a nyereség?

Érdemes a problémát egy lépéssel messzebbről megközelíteni, és induljunk ki abból, hogy a részvénypiac közép és hosszú távon a társaság profittermelő képességét árazza. A képlet nagyon egyszerű, hiszen ha növekszik a profit, akkor a társaság értékesebb lesz, csökkenő profit esetében pedig ennek fordítottja következik be. A társaság értékét tehát alapvetően határozza meg az előállított nyereség, hiszen a jövőbeni nyereségek jelenértékéből számoljuk ki (diszkontált cashflow elemzési módszerek) a társaság elméleti árfolyamát, melyhez közép és hosszútávon az árfolyam is igazodik. Eszerint pedig ha csökken a nyereség, akkor csökken az elméleti árfolyam is. Az már egy más kérdés, hogy ha a kamat is változik, akkor is eltérést ad a modell a jelenérték számítás sajátossága miatt (nevezőben a kamat, lásd jelenérték számítás), így sajnos az infláció torzító hatására is oda kell figyelni (erről itt beszéltünk: Tőzsdei összeomlást jelez a 21-es szabály?). Visszatérve tehát az eredeti problémára, a nyereséget a bevételek és a költségek különbségéből tudjuk megállapítani, és ezek közül a bevétel az egyik olyan adat, melyet nehéz szépíteni, bár a cookie jar reserves technikák széles köre alkalmas arra, hogy a nyereséget torzítsák ügyes könyveléssel, de a bevétel változását nehezebb elfedni. Emiatt a bevétel egy nagyon értékes adat, viszont azt a problémát még nem oldottuk meg, hogy hogyan szerezzünk információt a bevételről a gyorsjelentés előtt.

Ehhez azt kell átgondolnunk, hogy mi történik azelőtt, hogy a fogyasztó vásárol. A válasz egyszerű: érdeklődik, azaz ha mérni tudjuk a termék, vagy szolgáltatás iránti érdeklődés változását, akkor ebből következtethetünk a bevétel alakulására. Így jutottunk el a Google keresőjéhez, mely a világ elsőszámú keresője, és naponta 6 billió lekérdezést indítanak a Google segítségével. A google keresések statisztikái pedig ingyenesen hozzáférhetők, és bár vannak a módszernek korlátai (rögtön erről is beszélünk), mégis sokszor jó képet adhat egy termék, szolgáltatás piacával kapcsolatban.

Mi a probléma a Google keresések tőzsdei hasznosításával?

Korábban már beszéltünk a Google keresőjéről, és akkor a cikk írásának ötletét az adata, hogy 2019. augusztusában láthattunk egy kiugró értéket, azaz az Egyesült Államokban az előző időszakhoz képest sokkal többen kerestek rá a recesszió szóra. A recesszió keresési forgalmának megugrása be is került a híradásokban, a magyar médiában a CNBC-ről fordított hírként, Bejeleztek a rettegett válságmutatók: készülhetünk az összeomlásra címmel.

Az összeomlás akkor elmaradt, és meg is beszéltük akkor, hogy a Google keresője nem alkalmas arra, hogy megjósoljuk a következő válságot, összeomlást, viszont bemutattam a nature.com oldalon megjelenő tanulmányt, mely azt vizsgálta, hogy bizonyos keresőszavak trendjének változásával felülteljesíthető a vedd meg és tartsd technika. A tanulmányról részletesen lentebb beszélünk.

Összegezve a fentieket tehát a Google kereső statisztikái arra nem jók, hogy válságot jelezzünk előre, viszont megfigyelhető összefüggés a keresések változása és a részvények teljesítménye között. Ezekről a fenti cikkben beszéltünk, illetve még arra érdemes odafigyelni, hogy bizonyos alacsony forgalmú keresőszavak esetében a módszer használata problémás. Ilyen volt például a fenti esetben a recesszió szó, melyre ha általában kevesen keresnek, és ezt követően megugrik a keresések száma, akkor ilyen esetben könnyen lehet, hogy csak a társadalom szűk rétegének a keresési preferenciáit látjuk. A szűk réteg piacmozgató hatása, befolyása egy termék, vagy szolgáltatási iránti keresletre pedig alacsony.

Tehát a goolge keresési statisztikáig csak a nagy forgalmú keresőszavaknál használhatók biztonságosan. Ezek a kereső kifejezések azonban sokszor túl általánosak, így nem egyetlen cég termékét, szolgáltatását, hanem jellemzően iparágakat tudunk vizsgálni. Például a Metlife tőzsdei társaság biztosítási szolgáltatásainak keresőszava a „Metlife insurance”, viszont erre a kulcsszóra nagyon kevesen keresnek. Helyette a car insurance (autóbiztosítás), health insurance (egészségbiztosítás) kifejezésekre kellene keresnünk, viszont ezek már nem csak a Metlife társasághoz köthető érdeklődések, hanem a biztosítási iparághoz. Az alábbi képen láthatod is a különbséget. Kék színnel a metlife insurance, pirossal car insurance, és sárgával a health insurance keresőszavak trendje látható. Piros nyíllal jelöltem, mi a gond a metlife insurance szóval, alig van keresési forgalom erre a kifejezésre.

Az alacsony keresési forgalommal kapcsolatos problémák sajnos a magyar nyelvterületen is érvényesek, így a legtöbb magyar társaságnál nem fogjuk tudni jól használni a Google eszközét, de a nagyobb forgalmú keresőszavakkal jól felmérhető, hogyan változik a lakosság érdeklődése. Példaként nézd meg az alábbi képet, kulcsszavak, melyekre csökkent az érdeklődés.

Hogyan használjuk a Google keresési statisztikáit a tőzsdén?

A Google keresési statisztikákat a https://trends.google.com/trends/ oldalon érhetjük el. A kezdéshez meg kell adni egy tetszőleges kulcsszót (hogy a lenti képen is láthatod), majd tetszőleges további kulcsszavakat lehet hozzáadni a statisztikához a + jelre kattintva.

A fentiek mellett állíthatunk keresési régiót, amely a képen Egyesült Államokra lett állítva, de használhatjuk a Világszerte beállítást is. Emellett pedig időtávot is állíthatunk, azaz 2004-től kezdődően kérdezhetjük le az egyes kulcsszavak keresési trendjének változását.

Arra is ügyelnünk kell, hogy olyan szavakat figyeljünk, melyekre valószínűsíthető a nagy keresési forgalom, de a keresési forgalom abszolút nagyságáról itt nem kapunk információt (erre fizetős és ingyenes alkalmazások is léteznek, például a Google Ads segítségével is becsülhető a keresési forgalom). Kisebb forgalmú kulcsszavakból nem lehet következtetést levonni, mivel kevés felhasználó indított keresést, és a piacbefolyásoló hatása alacsony a kevés felhasználónak. Az alacsony forgalmú kulcsszavakat a baloldali hisztogramon is láthatod, ahogy azt a Metlife insurance példánál jelöltem is fentebb.

Fontos azzal is tisztában lenni, hogy nem abszolút értékben fejezi ki a keresési forgalmat a program, hanem az adott időszakon belüli legnagyobb érékhez viszonyítva. Ezért láthatsz 0-100 közötti értéket a skálán, ahol a 100-as érték az időszakon belüli legmagasabb keresési forgalmat jelöli. Ez azért fontos, mert rövidebb időtávon a 100-as érték máshol lesz, mint magasabb időtávon, mivel ha csak egy rövidebb időszakot vizsgálsz, akkor azon belül látjuk az adatokat, így a maximum értéket is. Mutatok néhány példát a Google Trends eszköz használatára vonatkozóan.

1) Gazdasági változások felmérése

Növekszik a munkanélküliség szóra történő keresések száma? Mit jelent ez? Egyre többen veszítik el az állásukat, és keresnek rá, hogyan lehet munkanélküli segélyt igényelni, azaz romlik a gazdasági környezet. Emellett figyelhetjük hétről hétre az adat változását, mert következtethetünk a heti újonnan munkanélküli segélykérők számának változására. Az adatokat csütörtökönként teszik közzé, és rövid távon közepes hatást gyakorol  a részvénypiacra, így a napon belüli, illetve rövid távú kereskedők rendszerint figyelik az adatközlést. Ha pedig továbbra is magas a keresések száma, akkor várhatóan a csütörtöki adat is magas lesz, csökkenés esetén pedig a fordított hatásra számíthatunk. Az alábbi képen az unemployment (kék), unemployment benefits (piros) és unemplyoment office (sárga) kereső kifejezések keresési fogalma látható az utóbbi 90 napban.

Ahogy az alábbi grafikonon is látható, a heti újonnan munkanélküli segélykérelemért fordulók száma március 26-án ugrott meg jelentősen, ekkor tették közzé az adatot, de az ezt megelőző 10 napban már erős keresési forgalomnövekedés volt tapasztalható.

forrás: https://www.forexfactory.com/calendar

2) Csődök számának megugrása

Szintén következtethetünk a gazdaság aktuális állapotára, ha a csőd (bankrupt kék színnel, bankruptcy piros színnel) szóra keresünk. A jelenlegi helyzetben nem tapasztalhatunk kiugró értéket.

De például a 2008-2009-es válságban jelentősen megugrott a csőd szóra történő keresések száma, lásd alábbi képen jelölve.

3) További példák

Alapvetően nagyon sok hasznos kulcsszót, keresési kifejezést vizsgálhatunk, melyekből látható a fogyasztók érdeklődésének változása. Például:

  • Növekszik az adóssággal kapcsolatos keresések száma? Ez jelezheti a hiteltörlesztési nehézségek. Ehhez használjuk a dept kulcsszót.
  • Gyorskölcsönök, hitelek iránt növekvő/csökkenő érdeklődés: loan, credit card, mortgage szavak.
  • Csökken a coupon szóra történő keresések száma? Kevesebben mennek vásárolni, csökkenő kiskereskedelmi forgalom..

Csökken a nyaralás szóra történő keresések száma? Teljesen természetes, hogy egyes keresések esetébe ciklikusságot látunk, például a nyaralás szóra általában télen kisebb a keresések száma, ezért fűrészfogas a grafikonunk. Az alábbi grafikonon piros színnel vacation szó, kékkel hotel szóra történő keresések változását látod. Ciklikus szolgáltatások, termékek esetében tehát mindig az előző évek azonos időszakaival vessük össze az adatokat.

Ezek után senki nem lepődik meg azon sem, hogy nyáron sokkal nagyobb a sör szóra történő keresések száma, azaz itt is fűrészfogas a grafikon (beer keresőszó, lásd alábbi képen). Számos ilyen iparággal találkozunk, ahol erős ciklikusság figyelhető meg a termék, szolgáltatás keresletére vonatkozón, így az adatokat mindenképpen korrigálnunk kell.

Hogyan változik az érdeklődés a tengeri hajóutakra? Használjuk a take a cruise kifejezést.

Repülőjáratok, repülő társaságok bevételeinek vizsgálatához a flight ticket kifejezés figyelése lehet hasznos.

De egyes népszerű termékek iránti kereslet változása is követhető, az alábbi képen a maszkok iránti érdeklődést látjuk (mask keresőszó).

Laptop keresőszó (kék), számítógép (piros) ciklikussága is megfigyelhető, lásd karácsony környéki megugrás, és a jelenleg március első hetétől szokatlan megugrás (home office miatt vásárolják a cégek).

De számos nagy értékű, tartós műszaki cikket is vizsgálhatunk. Például az autó (car) keresőszóra is ciklikusságot látunk, melyet a koronavírus járvány megtört, lásd alábbi képen.

Számítógépes játékokhoz köthető iparágak. A computer games keresőszóra történő keresések is ciklikusságot mutatnak (télen nagyobb az érdeklődés), de  a járvány miatti karantén itt is változásokat hozott, lásd alábbi képen.

A sort hosszasan lehetne folytatni, de a lényeg, hogy ha kiszemeltünk egy társaságot, iparágat, akkor a vételi döntésünk előtt érdemes lehet a Google Trends eszközére is rápillantani. Egyrészt egyes keresőszavak az általános gazdasági helyzetről adnak tájékoztatást, például befektetői félelem, vagy munkanélküliség, visszaeső fogyasztás, másrészt pedig a termék, szolgáltatás iránti igény változását is figyelhetjük. A vizsgálatoknál mindig figyeljünk oda a ciklikus termékek, szolgáltatásokra, és arra is, hogy az alacsony keresési forgalom általában csak egy szűk réteg érdeklődési körének változásáról ad információt.

Hogyan használható fel a tőzsdén a Google keresési statisztikái?

Ahogy már a bevezetőben is utaltam rá, az elmúlt években számos tanulmány foglalkozott a Google keresi statisztikáinak tőzsdei kereskedésben, részvény befektetésben történő felhasználásával. Alapvetően kétfajta alkalmazási móddal találkozhatunk. Az egyik esetben azt nézzük, hogy az egy-egy tőzsdei vállalat nevére növekszik a keresések száma, és ez alapján vásárolunk, vagy eladjuk a részvényeket. Ez tehát egy egyedi részvényekre alkalmazható stratégia. Ezeknek a stratégiáknak az egyik hátránya, hogy sok olyan tőzsdei társaság van, melynek nevére alacsony a keresési forgalom, és ezzel visszajutunk ahhoz a problémához, amit a recesszió kulcsszó esetén megbeszéltünk, azaz alacsony forgalom, alacsony megbízhatóság.

 
 

A fentiek mellett pedig léteznek olyan stratégiák, melyek a teljes részvénypiacon nyitnak long, vagy short pozíciót, aszerint, hogy különböző keresési kulcsszavaknak hogyan változik a keresési forgalma. Például, ha egy nagy keresési forgalmú kulcsszónak (dow jones, dept, azaz adósság) megugrik a keresési forgalma, akkor a részvénypiacon short pozíciót nyitunk, majd meghatározott idő múlva zárjuk a pozíciót. Értelemszerűen értékelni is kell a kulcsszavakat, azaz tudni, hogy a befektetők a félelem miatt keresnek rá (ezt láthattuk a Dow Jones példában is), vagy épp azért, mert optimisták, és részvényeket szándékoznak venni.  A piacra nézve negatív jelentésű kulcsszó esetében tehát a keresési forgalom növekedésé eladási jelet ad, a keresési forgalom visszaesése pedig vételi jelzés.

Alapvetően tehát ezek a legfontosabb jelzések a Google keresésekre alapuló befektetési, tőzsdestratégiák esetében. Nagyon sok visszatesztelést, tanulmányt találunk könyvekben, szakmai oldalakon, azonban több esetben is alacsony keresési forgalmú kulcsszavakat vizsgálnak.

Az egyik legátfogóbb tanulmányban 98 keresési kulcsszót teszteltek 2004-2011 között. Ez a tanulmány azért érdekes, mert benne van a válság előtti bikapiac és a válság is. Itt egyhetes kereskedési periódusokat teszteltek, azaz ha azt tapasztalták, hogy egy kereső szónak emelkedik a keresési forgalma, (például a dept, azaz adósság), akkor a Google heti jelentés megjelenését követő hétfőn shortolták a Dow Jones indexet (más tanulmányokban az S&P500 indexet, de ez az eredményeken nem változtat lényegesen), majd pedig a shortokat egy hét múlva zárták. Ha pedig a dept szóra csökkent a keresési forgalom, akkor hétfőn vételi pozíciót nyitottak, majd egy hét múlva zárták.

Az alábbi képen 98 kulcsszó és a fenti stratégia eredményei láthatók a nature.com-on megjelenő tanulmány szerint. Jelöltem a képen a buy and hold, azaz vedd meg és tartsd technikát. A jelzés feletti kulcsszavakkal többlethozamot lehetett elérni. A legjobb kulcsszónak a debt bizonyult, de a stock, inflation, housing, dow jones, portfolio, economics és számos  más, nagy forgalmú pénzügyi kulcsszó felülteljesített.

A kép forrása: nature.com

Mit jelentenek a fentiek? Tulajdonképpen azt láthatod, hogy bizonyos kulcsszavak keresési forgalma megugrik, ha félnek a befektetők, és ez előrejelezheti a rövidtávú tőzsdei eseményeket. Ne feledkezzünk meg róla, hogy a fenti visszatesztelésben csak 1 hétre nyitottak pozíciókat. Hangsúlyoznám, hogy a fenti megfigyelés nem elegendő ahhoz, hogy azonnal elkezdjük kereskedni a jelzéseket. Vegyük észre, hogy a listában olyan kulcsszavak is jó eredményt hoztak, melyeknek semmi köze a tőkepiacokhoz, például color, marriage, fine, water. Ez felveti annak a lehetőségét, hogy az eredmények azért ilyen kimagaslóan jók, mert erős trend van a piacon. Az alábbi kép szintén a fenti tanulmányból származik és a vizsgált időszak alatt a dept szóra épülő stratégia eredményét láthatod szembeállítva a vedd meg és tartsd technikával (piros görbe).

tőzsdei eredmények

A kép forrása: nature.com

Piros nyíllal jelöltem, hogy mikor kezdődött a jelentős felülteljesítés, pontosan akkor, amikor a válság miatt erőteljes esés, masszív csökkenő trend alakult ki. A stratégia alapján pedig sikerül végig shortolni ezt az időszakot. Ha a részvénypiacon nincs ilyen meredek trend (ez általában csak válságok alatt van), akkor messze nem lesz ilyen jó eredménye a kulcsszavakra épülő stratégiának.

Ezen felül pedig a stratégiában semmiféle kockázatkezelést nem alkalmaztak, tehát nem látjuk a maximális visszaeséseket sem. Illetve általános szabályként arra is figyeljünk, hogy ha egy stratégia széles körben ismertté válik, akkor az eredményei romlanak, nem lesz képes jelentősen felülteljesíteni.  A fenti tanulmányból viszont jól látható, hogy van összefüggés a Google keresések és a részvénypiaci ármozgások között, és különösen a negatív, félelemre utaló kulcsszavak hatásosak, de ezeket is csak rövidtávon tesztelték. 

Ha kérdésed van a fentiekkel kapcsolatban, hozzá szeretnél szólni a témához, csatlakozz facebook csoportunkhoz ide kattintva!

Tanfolyamaink:

Új tartalmak