Baltic Dry Index: Tényleg a legjobb indikátor a tőzsdén?

Az elmúlt 10 évben nagy népszerűségre tett szert a Baltic Dry Index, melyet egyesek a tőzsde kristálygömbjének neveznek, mások a "legjobb gazdasági indikátor, amiről valaha hallottál" címmel írnak róla. Megnézzük, mit mutat a Baltic Dry Index, azzal is foglalkozunk, hogy milyen jelzései vannak ennek az indikátornak. Megnézzük, milyen megbízhatósággal jelezte előre az indikátor a gazdasági válságokat.

Mit érdemes tudnod a Baltic Dry  (BDI) Indexről?

A Baltic Dry Index, rövidítve BDI index a tengeri szállítmányozás fuvarozási díját mutatja egyetlen indexbe tömörítve. Az indexet a londoni központú Baltic Exchange számítja ki napi rendszerességgel úgy, hogy 20 különböző útvonalra kér árajánlatot különböző hajóméretekre vonatkozóan (hajóméretek:  capsize, panamax, supramax). A BDI indexbe a hajóméret szerinti fuvarozási díjak az alábbi súllyal szerepelnek 2018 óta:

  • 40% Capesize
  • 30% Panamax
  • 30% Supramax

A Baltic Dry indexet 1999 novemberétől számítják, de nem a pontosan a 2018-tól érvényes hajóméretek szerint. Ez azért lesz fontos, mert ezzel 2018-tól megváltozott az indexben szereplő hajóméretek súlya. A korábbi súlyozás így nézett ki:

  • 40% Capesize
  • 25% Panamax
  • 25% Supramax
  • 10% Handysize

Ahogy a fentiekből látható, a legkisebb hajóméret (handysize) szállítási árai kikerültek az indexből. A capesize, panamax, supramax hajóméretek pontos paramétereit nem részletezném. Annyit érdemes tudnod ezekről a hajókról, hogy jellemzően nyersanyagok szállítására alkalmas hajók, például vasér, szén, acéltermékek, vegyipari termékek, gabonafélék.  Jellemzően tehát ipari alapanyagokat, nyersanyagokat szállítanak ezek a hajók. Ez utóbbi tényező lesz a kapcsolat a BDI index és a gazdasági válságok között, mely a következő bekezdésünk témája.

Hogyan jelezheti előre a BDI index a gazdasági válságokat?

Látható volt a fentiekből, hogy alapvetően ipari alapanyagok, nyersanyagok szállítmányozására vonatkozó fuvardíjak változását jelzi a Baltic Dry Index. A gazdasági előrejelzésre vonatkozó logika pedig a következők szerint alakul: minél jobban növekszik a világgazdaság, annál több ipari alapanyag, nyersanyag felhasználására van szükség, ami növeli a tengeri szállítmányozás fuvardíját. Ez pedig  mérhető lesz a Baltic Dry Index segítségével.

Azaz, ha a Baltic Dry Index emelkedik, akkor a gazdasági kilátások javulnak, hiszen egyre több nyersanyag, alapanyag kerül a hajózási forgalomba, ami a növekvő gazdasági aktivitás jele. Ennek ellentéte, amikor a Baltic Dry Index esik. Ekkor ugyanis a gazdasági aktivitás csökkenése tapasztalható.

A probléma azonban az a BDI indexel, hogy van egy kínálati oldalai is a szállítmányozásnak, azaz mennyi hajó áll rendelkezésre a szállítmányozásra. Ugyanis akkor is eshet a BDI index árfolyama, ha a gazdasági aktivitás nem csökken, azaz ugyanakkora mennyiségű árút szállítanak el, csak éppen sokkal több hajó versenyez a fuvarokért, így a fuvarozási tarifák esni fognak. Ráadásul a fent felsorolt nagy méretű hajók megépítése minimum két évbe telik, így például a 2008-2009-es gazdasági válságot követően kerültek vízre azok a hajók, melyeket még 2006-2007-ben rendeltek meg (mivel akkor még magasak voltak a fuvarozási díjak, a hajó üzembe állítása megtérülő beruházásnak számított).

Az alábbi képen piros/fekete görbe mutatja a BDI index változását a 2008-2009-es gazdasági válságot megelőzően, a kék görbe a tőzsdeindex árfolyama. Jól látható, hogy a gazdasági válság alatt jelentős visszaesést tapasztalhattunk a részvénypiacon (2008-tól egészen 2009 áprilisig). Ebben az időszakban csúcsra emelkedett a BDI index, majd pedig meredek esést tapasztalhattunk. A Baltic Dry Index itt valóban megelőzte a piacot, azaz esésével elméletileg előre lehetett volna jelezni a gazdasági válságot (ezt a témát még részletesebben megvizsgálom néhány bekezdéssel lejjebb).

gazdasági válság előrejelzés BDI indexel 1. példa

(képek forrása: https://stockcharts.com/h-sc/ui )

A gazdasági válságot követően egyébként a BDI index tovább esett, és 2016-ban érte el a történelmi mélypontját. Látható, hogy a tőzsdeindex grafikonján (kék görbe), hogy gazdasági válság nem következett be.

gazdasági válság előrejelzés BDI indexel 1. példa

A 2008-2009-es gazdasági válság után ugyanis erőteljesen hatott a szállítmányozási piacon az a probléma, melyeket már fentebb is jeleztem. Nem azért esnek a fuvarozási díjak, mert az nyersanyagok szállítmányozási volumene visszaesett, hanem azért, mert a kínálati oldal (hajó flotta) átalakult.  Vízre kerültek a válság előtt megrendelt szállító hajók is. A folyamat egyébként még ma is megfigyelhető, azaz folyamatosan bővül a teherhajó kapacitás. A  Boston Consulting Group például azzal számolt egy 2014-es tanulmányában, hogy a következő 5 évben 30 százalékkal növekszik a tengeri szállítmányozás kapacitása. Ez pedig önmagában is a szállítmányozási díjak csökkenését okozza, ha a gazdasági aktivitás nem változik (tehát ugyanannyi nyersanyagot, alapanyagot szállítanak el). A fentiek azzal járnak, hogy a szállítmányozási díjak esni fognak, lásd alábbi kép.

gazdasági válság előrejelzés BDI indexel 2. példa

(Kép forrása: https://www.bcg.com/publications/)

A másik problémát pedig Kína jelenti. A kínai gazdaság nyersanyag igénye egyre nagyobb. Kína nagy mennyiségben importál nyersanyagot, és a készárút szintén hajóval szállítják el Európába, az Egyesült Államokba. Kína gazdasági súlyának növekedése pedig hajókat von el más térségekből, így ez is torzításokat okozhat a Baltic Dry Index árazásában, tekintettel arra, hogy 20 útvonal alapján kerül meghatározásra a BDI index.

Mennyire megbízhatóan jelzi a válságokat a Baltic Dry Index?

A fentiekből egyrészt látható az, hogy a történelmi csúcs, történelmi mélypontnak nincs nagy jelentősége. Ugyanis az index történelmi csúcs szintjének kialakulása (2008 év közepe, lásd alábbi kép) egy egyedi eset volt, melyben közrejátszott a tengeri szállítmányozás felfutása, az amerikai gazdaság túlfűtötté válása a 2008-2009-es gazdasági válságot megelőzően. Ugyanígy a történelmi mélypont is több tényező eredménye volt 2016-ban, melynek része a hajóflotta bővülése.

gazdasági válság előrejelzés BDI indexel 3. példa

Hogyan jelezheti a gazdasági válságot a BDI index?

A BDI index olyan jelzésével is találkozhatunk elemzők, befektetők körében, melynek során a fenti torzító hatások (például flottaméret növekedés, Kína gazdasági szerepe) miatt a 200 napos mozgóátlaghoz viszonyítják a BDI index elmozdulását. Eszerint, a BDI index akkor jelzi a gazdasági válságot, ha 50 százalékkal a 200 napos mozgóátlaga alá esik. Az elmúlt közel 20 évben erre eddig 5 alkalommal volt példa, és a helyzet érdekessége, hogy most történik meg a fenti esemény hatodik alkalommal.

Ha tehát a fenti jelzésre hallgatunk, akkor aktuálisan most a BDI index gazdasági válság bekövetkezését jelzi. Mielőtt azonban indulunk short pozíciókat nyitni, nézzük meg a jelzés megbízhatóságát. Mi történt a tőzsdéken a múltban? Az alábbi képen a BDI index és a 200 napos mozgóátlaga látható, jelöltem az öt jelzést, illetve az aktuális jelet.

gazdasági válság előrejelzés BDI indexel 4. példa

Megvizsgáltam, hogy a Baltic Dry Index jelzése után mi történt a részvénypiacon. A grafikon helyett táblázatos formában láthatod a jelzés utáni részvénypiaci hozamokat.

Jelzés ideje

1 hónappal később

3 hónappal később

1 évvel később

2005. július

-1%

-5%

3%

2008. október

-30%

-30%

-14%

2011. január

0%

5%

3%

2012. február

3,5%

5%

13%

2016. január

2%

12%

20%

A táblázat magáért beszél: rövid és középtávon 5 esetből 3 esetben tévedett a Baltic Dry Index. Ha éves távot nézünk, akkor pedig 5 esetből 4 esetben tévedett a Baltic Dry index, azaz semmiféle gazdasági válság nem következett be.

Baltic Dry Index és a gazdasági válságok előrejelzése téma összegzése

Az általános gazdasági megközelítés, mely szerint a fuvardíjak jelzik a növekvő/csökkenő gazdasági növekedést, gazdasági válságot, problémás lehet. Tekintettel arra, hogy a szállítási díjakat más tényezők is torzíthatják. A fentiek mellett azt is láthattuk, hogy több esetben is téves jelzést kaptunk a Baltic Dry Index alapján.  Ahogy tehát más piaci indikátorok esetében, itt is tapasztalhatjuk, hogy időzítésre nem feltétlenül alkalmas a mutató. Hasonló piaci mutatókkal már foglalkoztunk az elmúlt időszakban. Ezek is elsősorban a tőzsdék túlértékelt, alulértékelt állapotát képesek meghatározni, de a gazdasági válság bekövetkezését nem lehet velük megjósolni, részletek:

Kristálygömb helyett gondolkodj portfólióban, kezeld a kockázatot, alakíts ki stratégiát, diverzifikálj.

Ha kérdésed van a fentiekkel kapcsolatban, hozzá szeretnél szólni a témához, csatlakozz facebook csoportunkhoz ide kattintva!

Tanfolyamaink:

Új tartalmak

please do NOT follow this link